Nejlepší knihy roku 2014

Ahoj!

Ráda bych v tomto článku doporučila 10 nejlepších knih, které jsem přečetla za rok 2014. Já osobně tato zhodnocení ráda čtu, nebo se dívám na videa, protože po čase si každý udělá trošku jiný názor na danou knihu. I když jí třeba ihned po dočtení ohodnotil pěti hvězdičkami, po roce už skoro ani neví, o čem byla. Proto bych ráda shrnula, které knihy mě v uplynulém roce nadchly a mají tak místo v mém srdci napořád. Ještě bych ráda upozornila, že knihy nejsou uspořádány podle žádného pravidla.



Finální říše je první kniha, kterou jsem kdy od Brandona Sandersona četla. Zavedla mě do úplně nového světa, předvedla novou, propracovanou magii a nejspíš může za to, že jsem teď tak posedlá fantasy knihami. Zbožňuji všechny postavy, co Brandon vytvoří a svět, ve kterém tyto postavy žijí je tak skvěle popsán, že máte pocit, jako byste tam byli a všechno viděli na vlastní oči. Magie je nová a neotřelá a velmi mě baví autorova fantazie. Bohužel jsem ještě nestihla přečíst celou Mistborn trilogii, ale chystám se na to co nejdříve a rozhodně si nenechám ujít další knihy od B. Sandersona.
RECENZE




Zlodějku knih od Markuse Zusaka jsem četla hned začátkem roku a byla jsem z ní přímo unesená. Obvykle mě velký humbuk kolem knih nechává chladnou a čtu si to, co mě se líbí, ale Zlodějka knih mi sedla do noty. Myslím si, že každý nadšenec do knih o druhé světové válce by si tuto knihu měl přečíst a užít si trochu jiný příběh z trochu jiné perspektivy z tohoto období, než jsme zvyklí.
RECENZE




To bych nebyla já, abych během roku nepřečetla žádnou knihu od Joa Nesboho. Dlouho jsem přemýšlela, kterou knihu ze série Harryho Holea sem zařadím, ale nemohla jsem se mezi nimi rozhodnout. Tento rok jsem přečetla LevhartaSpasitele a Přízrak, takže Joa Nesboho tu budou obhajovat tři knihy naráz. Každá vyniká v něčem jiném a každá mě překvapila po svém, takže by tu všechny měly být. Určitě ale doporučuji přečíst celou sérii, ale nebuďte prosím jako já a začněte je číst od začátku.
RECENZE - Levhart



Jméno větru od Patricka Rothfusse je další fantasy, která mě provázela letošním létem. Je to pořádně velká kniha, ale přečetla jsem jí relativně rychle a nesmírně mě bavila. Vývoj Kvotha je jeden z nejlepších vývojů postav, co jsem kdy četla. Sledujeme ho od dětských let až na univerzitu a během této doby se s ním tak sžijeme, že máme pocit, jako by to byl náš kamarád, se kterým se známe už věky. Svět v této knize je taky nádherně popsán a já se už nemůžu dočkat druhého dílu, který na mě čeká v poličce.
RECENZE



S Mužem jménem Ove od Fredrika Backmana jsem strávila velmi příjemné chvíle. Je to vtipná a zároveň smutná kniha, kterou jsem zhltla během chvíle a musela ji doporučovat dál. Ove je postava, která ze začátku knihy nezíská nejvíce příznivců, ale během příběhu a během poznávání Oveho se najednou všechno mění a ze starého protivy se stává někdo úplně jiný. Nespočetněkrát jsem se u této knihy zasmála a ti z vás, kteří mají smysl pro humor a trpělivost s trochu puntičkářským protivným Ovem, určitě se po této knize podívejte.
RECENZE



Ready Player One od Ernesta Clinea byla asi nejvýhodnější koupě minulého roku. Pořídila jsem ji (asi jako většina z vás) v Levných knihách za pár korun. To, co mi potom dokázala nabídnout, je ale k nezaplacení. Neskutečně jsem se nad touto knihou bavila a hlavně jsem byla držena v napětí, jak všechno dopadne. Pořád se někde něco děje a ani se mi kniha nechtěla na chvíli odkládat, pořád bych jen četla. Prostředí videoher není pouze pro hrací maniaky, vyzkoušeno na mě. I když pořádný hrací maniak si knihu užije také, vyzkoušeno na příteli.


Vyjednavače od Brandona Sandersona jsem ukořistila ke konci roku v knihovně. Řekla jsem si, že zkusím, jak umí autor psát samostatné knihy a také jsem si chtěla ověřit, jestli je opravdu tak dobrý, jak se zdá. A není. On je totiž ještě daleko lepší. Vyjednavače jsem si neuvěřitelně moc oblíbila a mám i takový pocit, že se mi líbil víc, než Finální říše, i když to byl samozřejmě jen začátek trilogie. Svět v téhle knize je bezvadný, ale nejvíc geniální jsou postavy. Tak přirozený vývoj postav se vidí opravdu málokdy a jsou všechny tak neuvěřitelně lidské, že snad někde musí existovat. Každá postava je jiná a má své kouzlo někde jinde a spoustu z nich jsem si oblíbila. Já ten svět miluji, miluji magii kterou Sanderson vymyslel, protože je tak krásně neobvyklá a originální. Pokud bych vám měla doporučit jedinou fantasy knihu z tohoto seznamu, doporučila bych Vyjednavače.


Cesta od Cormaca McCarthyho je dílo plné deprese, smutku a beznaděje. Rozhodně ji nedoporučuji číst, pokud trpíte depresí, nebo na tom nejste zrovna nejlépe - moc by vás asi nepovzbudila. Jedná se o postapokalyptický příběh o otci a chlapci, kteří se snaží jít ze zmrzlého a popelem pokrytého severu na jih, aby se pokusili přežít. Je to skvěle napsaná kniha, z které na vás neustále sálá skoro až pohřební atmosféra. Všechno je výborně popsané, takže si bez problémů představíte otce, který tlačí nákupní vozík zbídačenou krajinou, kde není místo pro veselé barvy a svět jako by se zahalil do černé. Přesto je to výborná četba a já ji doporučuji všem, kteří se na to cítí.




 Abychom si vrátili trošku veselejší náladu, musím se zmínit o nejlepší romantické knize, kterou jsem četla minulý rok, a tou je Attachments od Rainbow Rowell. Od této autorky jsem již četla Fangirl, která je u většiny čtenářů nejoblíbenější. Já jsem si ale z nějakého důvodu nejvíce oblíbila zrovna Attachments. Přišla mi zábavná, měla zajímavou zápletku a obě ženské postavy mě bavily. Když k tomu připočítám mužského hlavního hrdinu, byla to bezvadná kniha na odpočinková odpoledne.






Můj žebříček nejlepších knih, které jsem přečetla za rok 2014, uzavírá nedávno dočtená Osvětimská knihovnice. Je to má poslední přečtená kniha loňského roku a nemohla jsem si vybrat lépe. Jedná se o příběh z druhé světové války, který vypráví o rodinném táboře v Osvětimi. Kniha mě ale nadchla nejvíce tím, jaký vztah měla hlavní hrdinka ke knihám a jak díky nim alespoň na chvíli zapomínala na hrůzy, které se kolem ní odehrávají. Je mi jasné, že knihy s touto tématikou nejsou pro všechny, ale komu nevadí, určitě doporučuji k přečtení.
RECENZE

Měla jsem velmi dobrý čtecí rok a jsem hlavně hrozně ráda, že jsem se konečně propracovala k fantasy žánru, který jsem tak dlouho opomíjela a obávala se, že mě nebude bavit. Teď vzhůru do roku nového a ať je stejně tak dobrý, nebo ještě lepší.

Jaký čtecí rok jste měli vy a jaké knihy pro vás byly nejlepší?

4 komentáře:

  1. Samé skvělé knížky! :) Tedy alespoň podle toho, co jsem slyšela, sama jsem většinu z nich nečetla. :D

    Mně mistbornská trilogie chytla ze všech Sandersonových knih asi nejvíc. Jsem vážně zvědavá, co budeš říkat na dvojku, protože tenhle autor má sklon směřovat děj dosti neočekávanými směry :D Hrozně se mi líbila i Elantris. A nad dost opěvovanou Cestou králů váhám, protože zatím vyšel jen první díl a já nevím, jestli bych snesla ty proluky mezi nimi :D

    „Řekla jsem si, že zkusím, jak umí autor psát samostatné knihy a také jsem si chtěla ověřit, jestli je opravdu tak dobrý, jak se zdá. A není. On je totiž ještě daleko lepší." - tímhle jsi mě dostala. :D U toho "není" jsem se zastavila a byla jsem docela zaražená.. a až pak jsem to dočetla do konce :D

    Ready Player One mě neskutečně bavilo, byla jsem tehdy na prázdninách u tety a všichni příbuzní na mě nadávali, protože jsem četla dlouho do rána. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Celkem se stydím, ale četla jsem jenom jednu a to Oveho, který byl úžasný. Je sice pravda, že se mi do první půlky knihy nelíbil, ale ten konec mi to vynahradil na 100%. Ale jinak mám přichystanou knihu Ready Player One na stolku a co nejdřív se do ni pustím, takže jsem zvědavá, jak se kniha bude líbit mě. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Attachments jsem koupila kamarádce k Vánocům a teď jí mám doma, už ji přečetla a půjčila mi ji. Už si na ni brousím zuby :)

    OdpovědětVymazat
  4. Wayll: Musím se do toho druhého dílu Mistborna pustit co nejdřív, jsem strašně zvědavá, jak to bude pokračovat :) Třeba se mi pak bude líbit víc, než Vyjednavač, ale teď si stojím za tím, že pro mě je to Sandersonovo nejlepší dílo :)
    Vůbec se ti nedivím s tou Cestou králů, docela jsem nad tím přemýšlela, ale nechce se mi začínat nová série, když už takhle jich mám docela dost rozečtených :D

    Knihy v srdcích: Není se co stydět, každý přečetl jiné kousky tenhle rok a je super, že si takhle můžeme dál doporučovat knihy :) Jsem ráda, že se líbil Ove, já ho všude možně doporučuji a dneska jsem ho vnutila kamarádce :D Ready Player One je skvělá, určitě se těš a doufám, že se bude líbit! :)

    Agnes: Attachments byla bezvadná oddychovka, určitě se na ní těš a snad se ti bude líbit alespoň tak, jako mně :)

    OdpovědětVymazat