RECENZE| Finální říše

Autor: Brandon Sanderson
Překladatel: Milena Poláčková
Počet stran: 592
Rok vydání: 2008
Nakladatelství: Talpress
Série: Mistborn #1

Kniha Finální říše nás zavádí do světa, kde místo deště padá popel, květiny přestaly kvést a světu vládne nesmrtelný Pan Vládce. Pod jeho nadvládou žijí v krutých podmínkách skaatové, otroci, na které není vůbec pomýšleno jako na inteligentní bytosti. Jednou z těchto otroků je mladá dívka Vin, která žije v podsvětí hlavního města Finální říše a snaží se udržet při životě. Naději na lepší život ji dá setkání s Kelsierem, mistbornem, který ovládá umění allomancie a objevuje ho také ve Vin. Toto umění spočívá ve schopnosti spalovat kovy a získat tak na okamžik lepší dovednosti, jako je větší síla, zbystřené smysly či přitahování a odtlačování kovů. Vin se pod jeho vedením učí zlepšovat v allomancii a Kelsier ji zahrne do svého plánu na svržení Pana Vládce a celé Finální říše.

Knížka mě zaujala na první pohled. Slyšela jsem na ní nesmírnou chválu od amerických booktuberů a když jsem zjistila, že vyšla i u nás, musela jsem si ji pořídit. Je v příjemném paperbackovém vydání, má pěknou a výstižnou obálku a uvnitř je krásně graficky zpracovaná. Veliké plus za mě dostává mapa celé Finální říše a hlavního města Luthadel. Na konci knihy můžete najít přehled kovů a jejich účinek na mistinga (ten, kdo ovládá allomancii). Každý misting vládne pouze jedním kovem, ale existují mistborni, kteří vládnou všemi.

Kelsier je jedním z těchto mistbornů, nenávidí Pana Vládce, šlechtu a celou Finální říši a nepřeje si nic jiného, než je svrhnout. Je to cílevědomý a sebevědomý muž, který by rád osvobodil skaaty a vznítil v nich touhu po pomstě. Má rád své přátele a položil by za ně život. Když se setkává s mladou Vin, která se v podsvětí naučila pouze všem lidem nevěřit a myslet si, že jí každý chce pouze ublížit, snaží se jí naučit, co je to přátelství a důvěra. Avšak takové budování přátelství a důvěry chce čas a nic nejde urychlit.

Postavy nejsou pouze hození hráči do děje, kteří mají cosi za úkol. Mají rozvinutou psychologii, u každé z nich bez problému pochopíte, proč se chová tak, jak se chová. Postavy se časem vyvíjí, ovlivňují se navzájem a ovlivňuje je okolí, ve kterém se nachází. Tak, jak se měníme my v reálném životě, tak se také mění i postavy ve Finální říši. Každá z nich má své světlé i temné stránky, své touhy a sny. Každá z nich si zaslouží vaši pozornost. Budete se o ně bát, jako by to byli vaši přátelé. Protože oni budou vašimi přáteli.

Finální říše je detailně vymyšlený a skvěle propracovaný svět. Ať už se jedná o ekonomiku, fungování zločineckých organizací v podsvětí, nebo šlechtické domy, vše tu má své místo a proplétá se a ovlivňuje. Umění allomancie je mistrně vymyšleno, je to nová magie, o které jsem ještě nikde nečetla a velmi mě baví. Autor ji má do puntíku propracovanou. Boje mezi mistingy mají spád, nikde se nezadrhávají a všemu věříte, protože autor rozumí tomu, jak vše funguje a má to logicky podložené. A co je hlavní, umí vám to podat tak, že za chvíli bez problémů zvládáte, co který kov umí.

Kniha je velmi čtivá, i přes svou tloušťku a malá písmena ubíhá rychle, protože se od ní nemůžete odtrhnout. Když pochopíte celý svět i s allomancií, už vám nic nemůže kazit čtenářský zážitek a užíváte si děj. I přes vážnost tématu, které se v knize řeší, se najde místo i pro vtípky, kterými autor velmi rád oživuje konverzaci. Je to svět, kterému jsem úplně propadla a sžila se s ním tak, že nad ním musím přemýšlet i po dočtení knihy. Ta bláznivá parta skaatů mi přirostla k srdci a všechny z nich mám ráda, jsou to skvělí lidé a jejich vtipkování mi chybí už teď. Pokud si nějak představuji dokonale fungující přátelství, tak je takové, jako to jejich. Nebojte se toho, že je to tlustší kniha, stojí za to v tomhle světě pobývat co nejdéle. Pokud máte rádi žánr fantasy, tohle je pro vás povinná četba. Nemůžu se dočkat druhého dílu. Bez váhání dávám 5 bichliček z 5.