RECENZE| Muž jménem Ove

Název: Muž jménem Ove
Autor: Fredrik Backman
Překladatel: Jitka Herčíková
Počet stran: 336
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Host

Ove je devětapadesátiletý muž, který řídí saab, každé ráno vstává ve tři čtvrtě na šest a obchází své pravidelné inspekční kolečko. Kontroluje garáže, 24 hodinové parkoviště, zda-li tam někdo neparkuje déle, popelnice na tříděný odpad a přístřešek na kola. Kdysi byl předseda družstva vlastníků, ale po sesazení z funkce musí stejně vše kontrolovat, protože nikdo dneska už nic nedělá pořádně.
Má rád klid a pořádek, ale do sousedního domu se zrovna přistěhuje rodina, která dělá všechno jiné, jen ne klid a pořádek.

Na knížku  jsem, pokud si správně pamatuji, narazila v doporučení humorných knih, které jsou podobné Stoletému staříkovi. Měla jsem zrovna náladu na humornou knihu, tak jsem si nasadila brouka do hlavy, jestli si jí  mám pořídit. Ovšem když mi jí doporučila Bastera, tak už jsem neváhala a byla moje.

Knížka má hezký obal, který jsem ale pořádně dokázala ocenit až po přečtení, protože naprosto vystihuje celý příběh. Musím ocenit, že je pán na obalu otočen zády, protože si ráda postavy představuji sama a když někdo dá na obal něčí tvář, motá se mi do vlastních představ a už to není ono. Takový můj malý problém...

Ove je pořádný mrzout, ale v určitých situacích jsem schopná ho i pochopit. Je těžké se mu dostat pod kůži a přesvědčit ho, že nejste žádný idiot, ale pokud se vám to povede, dokáže být přítel na celý život. Ze začátku ho samozřejmě musíte vnímat jako brblajícího dědka, který má snad za životní cíl každému znepříjemnit život. Ale je s ním sranda a pokud se dá dohromady s kocourem, máte o zábavu postaráno. Kočky mám všeobecně hodně ráda, ale tenhle kocour je nejlepší ze všech, nejradši bych si ho vzala domů.
Oproti mrzoutskému Ovemu tu stojí mladá imigrantka Parvaneh a její dvě malé holčičky, které jsou plné chuti do života a rozhodně si ho nenechají kazit Oveho brbláním. Pokud jste někdo viděl animovaný film Vzhůru do oblak, tak mi Ove silně připomínal pana Fredricksena, se kterým má i podobný osud.

Příběh má dvě dějové linie. Jedna nás zavádí do dob, kdy byl Ove mladý a my můžeme sledovat jeho cestu životem až do dob, kde je dnes, což je ta druhá dějová linie. Užívala jsem si obě stejně, ačkoliv ty doby minulé pro mě byly daleko smutnější, než doby "dnešní". Jak vidíte, knížka není pouze humorná, je i smutná a plná zoufalství a zloby. Stejně jako život.

Muž jménem Ove mi sedl naprosto skvěle, mám stejný smysl pro humor jako autor a hodněkrát jsem se při čtení opravdu s chutí zasmála. Knížku jsem si vybrala jako oddechovou po náročném učení, abych trošku zrelaxovala mozek a opravdu to byla skvělá volba. Rozhodně bych ji všem doporučovala na léto, i když v knize byla zima, ale je tak milá, vtipná a skvělá, že se s ní na pláži budete mít určitě výborně.

Čtení mi ubíhalo velmi rychle, možná někdy až moc. Na konci jsem byla smutná, že už nemůžu číst dál, že už nebudu pravidelně Oveho vídat při mých čtecích dýcháncích. A ještě víc mě mrzí, že takových knih je málo a musím čekat, až autor napíše další knihu a doufat, že bude stejně skvělá, nebo lepší. Ještě takovou malou poznámku bych si dovolila, pro srovnání Oveho se Stoletým staříkem. Staříka jsem sice nepřečetla celého, ale dostala jsem se asi do půlky. Ne že bych se nebavila, ale pasáže z jeho minulosti mě kolikrát nudily a spíš bych brala pouze příběh toho, co se děje v současnosti, proto jsem knihu odložila a ještě ji nedočetla. Takže z mé strany bych rozhodně vyzdvihla Oveho, protože mě bavil víc a bavil mě ve všech svých částech.

Knížku všem doporučuji, já sama ji budu propagovat všude po známých a kamarádka ji má u mě zamluvenou na půjčení. Jestli máte rádi humor, milou a laskavou knížku, u které se budete usmívat, ale i brečet, rozhodně sáhněte po této. Nejradši bych vám ji strčila přes monitor přímo do ruky, abyste byli nuceni si ji přečíst, protože opravdu stojí za to a je výborná. Dávám 5 bichliček z 5. No prosim.

Ukázka z knihy: