RECENZE| Rok ohně

Název: Rok ohně
Autor: Petr Eisner
Překladatel: -
Počet stran: 320
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Knihovnice.cz

Píše se rok 1932 a do Mnichova přijíždí mladá žena, Erna Leitnerová, aby tu v době krize našla práci. Chtěla by pracovat v jednom mnichovském nakladatelství, což se jí překvapivě daří. Erna je na pohled obyčejné, pracovité děvče, které ale sužují silné bolesti hlavy, s kterými se musí vypořádat.
V Německu mezitím sílí podpora Adolfa Hitlera a jeho Národně socialistické německé dělnické strany. Erna se díky své práci v nakladatelství a nově získaným kontaktům dostává mezi nejvyšší představitele NSDAP a díky tomu můžeme sledovat "zákulisní" boje strany o moc. Ovšem otázkou zůstává, kdo vlastně Erna je, odkud přišla a proč.

Knížka mě na první pohled upoutala svým obalem. Ladění barev do oranžovo-červené podtrhuje název knihy a po přečtení anotace bylo rozhodnuto, že si ji musím přečíst. Knihy z období 2. světové války jsou jedny z mých nejoblíbenějších vůbec, ačkoliv toto téma není vůbec veselé a nepřidává tomu ani fakt, že se taková zvěrstva opravdu stala. Ačkoliv jsem knih s touto tématikou přečetla opravdu dost, můžu vás ujistit, že takovou knížku, jako je Rok ohně, jsem ještě nečetla.

Erna Leitnerová je silná ženská postava, která ví, co chce, a jde si za svým. Během čtení jsem ji několikrát obdivovala za odvahu a vůbec její cílevědomost v této době. Má svá tajemství, která si drží opravdu až do posledních stran knihy, i když pozorný čtenář určitě nějaké náznaky pochytí a takový konec bude víceméně předpokládat, což ale není žádné mínus, protože o další překvapení není nouze. S Ernou jsem soucítila a rozuměla jí, několikrát prožívala její utrpení a fandila jí, aby všechno v pořádku zvládla. Žít v takovém světě vůbec nebylo jednoduché a možná se ani nedivím tolika lidem, že podlehli krásným slovům, které je měli vyvést z krize. Protože když nedoufali v Hitlera, tak mohli očekávat jen další roky plné bídy.

Kniha je založena na skutečných historických faktech, do kterých autor vsadil trochu fikce a vyšel z toho skvělý příběh. Postavy, které se v příběhu vyskytovaly, známe z hodin dějepisu a taktéž i události, které se v knize odehrávaly. Při čtení se zábavnou formou přiučíte, nebo si připomenete události v Německu před vypuknutím 2. světové války. To, že je příběh takto vsazen do detailních historických faktů, jej činí ještě čtivějším a napínavějším.

Jak už bylo řečeno, nikdy jsem neměla možnost číst podobnou knihu, která by byla mysteriózní, napínavá a plná skutečných faktů, které by mě seznámily s chodem NSDAP a zároveň si hrály s mou fantazií. Nesmím opomenout i to, že je kniha hezky graficky zpracovaná, což napomáhá k výbornému čtenářskému zážitku. Zároveň byla velmi čtivá, děj plynul bez jakéhokoliv zadrhávání a neustále se něco dělo. Touha dozvědět se, co je Erna zač a proč se vydala do Mnichova, mě nutila otáčet stránky dál a dál, dokud jsem nepřečetla i tu poslední. A to teda byla bomba, to vám řeknu. Během celého čtení jsem přemýšlela o tom, jaké by to bylo, kdyby se všechno skutečně stalo tak, jak napsal autor. Ale po té poslední stránce mi došlo, jak jednoduché něco může být, pokud má člověk správné informace ve správný čas a co všechno může být jinak.

Tahle knížka vám nedá spát, není to žádná odpočinková četba, kterou byste jen tak přelétli očima, zaklapli a předpokládali, že ji už mozek nebude dál řešit. Pokud máte rádi knihy z této doby, pokud si chcete přečíst něco nového a zajímavého, rozhodně vám tuto knihu doporučuji a dávám zasloužených 5 bichliček z 5 a raduji se, že mě tento český autor nezklamal a že máme v naší krásné vlasti takové talenty.

Jeannette