RECENZE| Světlo mezi oceány

Autor: M. L. Stedman
Překladatel: Kateřina Kovářová
Počet stran363
Rok vydání: 2013
Nakladatelství: Plus

Anotace:
Světlo mezi oceány je uhrančivý příběh o lidské touze po štěstí a rozporech, které s sebou přináší, ale také o lásce a lidskosti, jež hlavním hrdinům dodávají sílu překonat i ty nejtěžší životní zkoušky. Válečný hrdina Tom Sherbourne po běsnění, jímž prošel na západní frontě, touží především po místě, kde by znovu našel vnitřní klid. Stane se strážcem majáku na Janusově ostrově u západního pobřeží Austrálie. Po čase najde i milující ženu, jež je ochotná snášet s ním drsné podmínky, které s sebou život na majáku přináší. Ke štěstí jim chybí jen požehnání v podobě dítěte. Až jednou moře na břeh vyplaví člun s mrtvým mužem a miminkem na palubě... Tom je nucen volit mezi láskou a povinností a rozhodnutí, které učiní, bude mít nedozírné následky nejen pro ně dva.

Mé dojmy:
Světlo mezi oceány je emotivní knížka, která se zabývá odpuštěním, láskou a všeobecně mezilidskými vztahy ve velmi neobvyklém prostředí, tedy v prostředí majáku na malém ostrově, kde spolu musí lidé soužít v tak trochu polních podmínkách. Hlavní hrdinové, které sledujeme, jsou manželé, kteří jsou v manželství šťastní, a ke spokojenosti by jim nic nechybělo, kdyby jim jen Bůh dopřál dítě.

Hlavní hrdina Tom je introvertní typ a trápení nedává najevo, kdežto jeho žena Izabela je sebou zklamána a přijde si, že jako žena selhala, pokud svému muži nemůže darovat potomka. Osud jim však nachystá překvapení, u kterého se budou muset utkat nejen se svým svědomím, ale také každý s tím druhým.

Tato kniha ve mně zachovala mnohé emoce a pokaždé, když se zadívám na její nádherně vydařenou obálku, se ve mně tyto emoce perou. Jsou knihy, u jejichž čtení si jste naprosto jistí, kdo je ten dobrý a kdo špatný. Jenže tato kniha nemá žádného hrdinu a žádného padoucha a já osobně jsem měla veliký problém rozhodnout se, komu mám fandit. Pravda sice může být pouze na jedné straně, ale pokud je čtenář alespoň trochu empatický, nebude najednou vědět, jak by on sám rozhodoval, kdyby byl na místě některé postavy z knihy.

Kniha Světlo mezi oceány není v našich končinách moc známá, ale podle mého názoru by si zasloužila daleko více pozornosti. Dokáže vtáhnout do děje, dokáže čtenáře překvapit, nechat ho, aby postavy z knihy nechal ožít ve vlastní fantazii a ať už by nesouhlasil s jejich chováním, stejně by s nimi nakonec soucítil a záleželo by mu na nich. Tato kniha se vám bude před očima odvíjet jako napínavý film o lidskosti, touze a lásce, budete slyšet tříštící vlny, uvidíte světlo majáku a pochopíte, že ne vždy se dá všechno hodnotit pouze rozumem, ale že je třeba zapojit i srdce.

Konec knihy mě osobně překvapil, ale jsem ráda, že ho autorka napsala takto a nenechala se strhnout současnou módou klišoidních konců. Tuto knihu doporučuji každému čtenáři, který má zalíbení v knihách o mezilidských vztazích, lásce, přátelství, ale i těm, kteří se chtějí dozvědět, jak se asi lidem žije osamoceně při hlídání majáku. Nádherná kniha s nádhernou obálkou, která ve čtenáři zanechá svou specifickou atmosféru a doplní ji hlubšími myšlenkami, které si tam najde jistě každý.

Knihu rozhodně doporučuji!