RECENZE| Stoner

Název: Stoner
Autor: John Williams
Překladatel: Jiří Popel
Počet stran286
Rok vydání: 2015
Nakladatelství: Kniha Zlín

William Stoner se narodí na konci devatenáctého století v Missouri do nesmírně chudé farmářské rodiny. Rodiče ho pošlou studovat zemědělství na místní univerzitu, ale mladý William se místo toho zamiluje do anglické literatury a oblíbí si univerzitní život, který je pravým opakem žebrácké dřiny, jakou poznal do té doby. Přesto ho ale během následujících let potká celá řada neúspěchů: svatba s dívkou ze „slušné“ rodiny způsobí odcizení mezi ním a rodiči; jeho kariéra je v troskách; žena a dcera se od něj chladně odvrátí; osvěžující zkušenost s novou láskou skončí hrozbou skandálu. Stoner se ještě víc uzavře do sebe, znovu objeví stoické mlčení předků a čelí nezbytné samotě.

Můj názor
Kniha Stoner je o obyčejném americkém chlapci (později muži), který dennodenně prožívá obyčejný život, který se někomu možná bude zdát povědomý. Stoner není žádný superhrdina, ani neoplývá vlastnostmi, který by mu kdekdo záviděl a jeho vztahy také nejsou dokonalé. A to je největší kouzlo této knihy, obyčejnost, všednost a naprostá uvěřitelnost.

Stoner je zpočátku tichý a velmi introvertní mladík, což mu vydrží ostatně napořád. Ničím nevyniká, není ani oslnivě krásný a jeho introvertní povaha nepřipadá slečnám mystická a tajemná, aby se o Stonera nějak více zajímaly. Je to přesně typ člověka, kterého si buď nikdo nevšimne, nebo si ho všimne, ale hned na něj opět zapomene. Je to zkrátka člověk, o kterém se běžně knihy nepíší.

Stonerův život je vcelku smutný, prožitý v samotě s knihami a jedinou vášní je pro něj práce na univerzitě. Pokud se zdá, že se může všechno změnit a vysvitnout trochu slunka, něco se zkazí, nevydaří a Stonerův život se vrátí do starých kolejí. Jeho život je samá šeď, přesně takový, jaký je obal této knihy. Stonerovu manželku jsem od počátku knihy nemusela, ale později jsem k ní začala cítit i jakousi nechuť a silně se mi protivila. Její chování pro mě nebylo pochopitelné, neviděla jsem žádný důvod, proč by se takhle měla žena chovat ke svému muži. Několikrát během čtení knihy jsem měla chuť jí pěkně od plic něco říct.

Kniha se četla dobře, i přestože se jedná o životní příběh muže, který sám o sobě nijak zajímavý není. Z knihy na mě dýchala pochmurná atmosféra, bezmoc a smutek, ačkoliv v ní bylo i několik málo pozitivních událostí. Tyto pocity ve mně přetrvávají dodnes, kdykoliv si na knihu vzpomenu. Je přesným příkladem toho, jaký život také může být oproti záplavě knih, které zobrazují někdy až příliš dokonalé životy lidí, kteří snad přeci nikde doopravdy nemůžou existovat. Život není lehký, občas se prostě nevydaří a každý člověk nemusí nutně udělat díru do světa. Ale na světě je spousta takových lidí, jako je Stoner. Obyčejně žijí své obyčejné životy, které nejsou dokonalé a mají spoustu chyb, ale přesto se s tím nějak musí srovnat a dožít ho tak, jak nejlépe umí.

Celkové shrnutí
Kniha byla napsaná čtivě, četla se lehce a rychle. Ze všech stránek na mě dýchala ponurá atmosféra a bezmoc jakkoliv Stonerovi pomoct, zlepšit mu život a dodat mu trochu odvahy dosáhnout toho, co sám chce. Ačkoliv se autor v knize věnuje postavě, která prakticky není ničím zajímavá a žije si pouze život, co znají tisíce lidí, příběh nenudí a dokáže čtenáře vtáhnout. Zajímalo mě, jak to se Stonerem nakonec dopadne a překvapivě jsem mu ke konci již silně fandila, protože postava (a člověk všeobecně) může být jakkoliv obyčejná a nepřitažlivá, ale když s ní strávíte nějaký čas a poznáte ji do hloubky, musíte si jí oblíbit a zajímat se o ni. Pokud byla tedy dobře napsána, což Stoner byl.

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji Palmknihy.cz