RECENZE| Šachové figurky

Autor: Peter May
Překladatel: Linda Kaprová
Počet stran344
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Host

Anotace
Fin Macleod se znovu usadil na ostrově Lewis v souostroví Hebridy, kde kdysi žil jako dítě. Jakožto bývalý policejní detektiv je najat místním majitelem rozsáhlých pozemků jako šéf ostrahy. Pro muže Finových zkušeností by to měl být snadný úkol.
Při vyšetřování nezákonné činnosti, k níž na hospodářství dochází, se setkává s nepolapitelným místním pytlákem Piskořem Macaskillem, se kterým kdysi chodil do školy. Ale když Fin Piskoře dopadne při pytlačení, stanou se oba svědky bizarního přírodního jevu, při němž se samovolně vyprázdní nedaleké jezero a na jeho dně se objeví malé zabahněné letadlo s důvěrně známým nápisem na boku.
Oba muži vědí, co najdou uvnitř - tělo jejich kamaráda, muzikanta Roddyho Mackenzieho, jehož letadlo zmizelo před více než sedmnácti lety. Když Fin v Piskořově tváří zahlédne i něco jiného než šok z pohledu na Roddyho ostatky, zmocní se ho mrazivá předtucha. Fin postupně odhaluje Piskořovo tajemství, není však ani zdaleka připraven na to, že pravda o minulosti může ovlivnit i budoucnost.

O knize
Šachové figurky jsou posledním dílem z trilogie Ostrov Lewis. Tato série je velmi oblíbená a Šachové figurky byly jednou z nejočekávanějších knih roku 2014.

Děj knihy se odehrává na ostrově Lewis, jak už název série vypovídá, který leží u pobřeží Skotska. Díky tomuto prostředí se v knize objevují názvy, jména lidí i některé výrazy v gaelštině. Pro lepší požitek z příběhu je na začátku knihy uveden seznam gaelských názvů vyskytujících se v knize s jejich orientační výslovností. Přijde mi to jako skvělá zajímavost, když se chce čtenář více ponořit do děje a možná i trochu více prozkoumat tuto krásnou část světa a poznat jazyk, kterým tu lidé hovoří.

Ostrov Lewis je překrásně popsán, čtenář má pocit, jako by ho sebou autor vzal na výlet a ukazoval mu krásy ostrova z pohodlí domova. Lidé zde mají jiný vztah k přírodě, než známe z našich končin. Je to krásná změna přečíst si knihu, která oslavuje přírodní krásy stejně tak, jako jiná oslavuje krásy metropolí.

Postavy z knihy jsou napsány velmi reálně, všichni se svými chybami i přednostmi. Některé postavy jsou sympatické, jiné zrovna nemusíte, stejně tak jako je tomu v reálném životě. Hlavní postava Fin je příjemný muž, kterého si oblíbí snad každý čtenář. Je to silná osobnost, ale velmi reálná, žádný superhrdina bez chyb. Mně osobně přirostl k srdci nejvíc Piskoř, i když to je otázka osobního vkusu, neboť je to muž, který má velké srdce, ale nedává to tolik najevo, i když pro přátele a rodinu by se rozdal. Má své osobní problémy a řeší je po svém, jak nejlépe umí.

Dějová linie je rozdělená na dvě části. První část je přítomnost na ostrově Lewis, vyprávěná er-formou, kde se řeší případ ztraceného letadla a mrtvoly v něm. Druhá část je vyprávěna ich-formou a týká se minulosti, ve které se schovává nápověda k řešení celého příběhu. Toto rozdělení je skvělý nápad, který činí knihu ještě poutavější a postavy ještě reálnější, neboť se dozvídáme podrobnosti z jejich života.

Kniha je velmi čtivá a poutavá, hlavně díky stylu psaní Petera Maye, který píše skoro poeticky a používá spousty výrazů a obratů, které činí jeho psaní složitějším a krásnějším, než jsem zvyklá z jiných knih detektivního žánru. I když zaškatulkování Šachových figurek pouze do detektivního žánru není přesné, je to spíše román, než detektivní příběh. Většinu příběhu sledujeme osudy hlavních hrdinů, historii městečka a současné vztahy mezi obyvateli. Případ mrtvoly v letadle je řešen skoro okrajově, nejvíce se mu autor věnuje ke konci knihy. Závěr příběhu je napínavý, uzavírá se několik dějových linií dohromady a dozvídáme se osudy mnoha postav. Tím, jak je celá kniha spíše románového žánru, než toho detektivního, mě konec knihy trochu překvapil a nepřišel mi tolik vhodný. Jako by chtěl autor najednou dohnat to, co zmeškal.

Celkové hodnocení
Celkově se mi kniha líbila, byla velmi čtivá a krásně napsaná. Spíše než do detektivního žánru bych ji zařadila do románů a kdyby se Peter May rozhodl napsat pouze o osudech obyvatel ostrova Lewis, určitě bych si to ráda přečetla. Příroda podaná od tohoto autora vypadá daleko přitažlivěji, než jakékoliv lákadlo velkoměsta a čtenář má pocit, jako by všechny ty krásy ostrova Lewis viděl před sebou. Autor se vyjadřuje krásně a používá složitější výrazy, než je čtenář zvyklý z klasické detektivky. Postavy z knihy jsou reálně popsané, nejsou tam pouze dobré a zlé postavy, každý má od všeho trochu a záleží pouze na něm, jak se s tím vyrovná a jaká část povahy u něj převládne - stejně tak jako u lidí v reálném životě. Kniha je velmi dobře propracovaná a ráda jsem se dozvěděla něco z historie městečka a z minulosti postav. Pouze závěr mi k celkovému vyznění knihy moc neseděl.
Knihu bych nedoporučovala pouze čtenářům, kteří se těší na klasickou detektivku a kteří požadují, aby tekla krev proudem a na každé stránce zakopávali o mrtvoly.
Těším se, až si přečtu další knihy od Petera Maye. Šachovým figurkám dávám 4/5.

Za poskytnutí recenzní e-knihy velmi děkuji e-shopu Palmknihy.cz.