RECENZE| Následky - útěk je jen začátek

Název: Následky
Autor: Koethi Zanová
Počet stran: 312
Rok vydání: 2013
Vydavatel: Host

Sára Farberová je jednatřicetiletá žena, která žije v New Yorku a má dobrou práci. Obyčejná žena, řeknete si. Byla by, kdyby před třinácti lety nestrávila tři roky uvězněná ve sklepě se třemi dalšími dívkami a jejich věznitel nebyl psychopat. Psychopat, který zabil její nejlepší přítelkyni, jejíž tělo se nikdy nenašlo a Sára nemá možnost jí pořádně oplakat. Tři roky věznění, mučení a utrpení si vyberou svou daň a Sára se stále po třinácti letech léčí z posttraumatické stresové poruchy. Ale utrpení ještě není konec. Dozvídá se, že její věznitel může být propuštěn z vězení a k tomu jí posílá záhadné dopisy, které na první pohled nedávají smysl, na druhý však Sáře naznačují, kam se má vydat, aby odhalila tajemství. S vědomím toho, že najde tělo své dávné přítelkyně, se vydává na cestu do míst, kam se nikdy už nechtěla vrátit. Bez pomoci dívek ze sklepa se ale daleko nedostane, proto musí obě přesvědčit, aby jí pomohly a překonaly nenávist, kterou k ní mají. Co se stalo tenkrát ve sklepě, že je Sára dívkami tak nenáviděná a jak se vyrovnají se zjištěním, že brutalitám ještě není konec?

Knížka mě přilákala svým nádherným obalem. Většina detektivek má na obalu děsivé výjevy, podle kterých poznáte, do čeho jdete. U této knihy vám to naznačuje pouze menší kaluž krve, která stéká ze schodů. Po přečtení knížky mi je to jasné. Ten obal prostě k příběhu sedí.

moddb.com
Kniha je psaná ich-formou, naší vypravěčkou se stává Sára, a pokud se vyhýbáte takto psaným knihám (znám takové lidi), nebude to nic pro vás. Sára trpí posttraumatickou stresovou poruchou, odmítá vyjít ze svého newyorského bytu byť jen na nákup. O ten se jí stará hlídač domu a jedinou její návštěvou bývá psycholožka. Jelikož byla Sáře povolena práce z domova, je zalezlá celé dny v bytě a neustále se strachuje, co by, kdyby. Není mi jasné, jak bych se chovala, kdybych byla tři roky zavřená v tmavém sklepě, ale asi bych se dobrovolně nezavřela v další místnosti, která by se lišila akorát tím, že by v ní byly okna a měla bych
tam přístup na internet. Jasně, přeháním, ale vadilo mi, že se Sára nesnažila aspoň trochu se ze své situace dostat a začít žít trochu normální život. Potom přijde policie s oznámením, že jejího věznitele můžou propustit na svobodu a dorazí věznitelovi dopisy a co se stane? Sára je najednou uzdravená a může jít ven, může dokonce letět do jiného státu a dokonce provádět detektivní vyšetřování. Tomu říkám super terapie. Když se k Sáře přidala Tracy, tak začala aspoň trochu sranda, protože ta holka má něco do sebe.
Příběh se zabývá spíše současností, tedy pátráním dívek po tajemství jejich věznitele. Ale čas od času nás Sára nechá nahlédnout do minulosti, kdy byla zavřená ve sklepě. Ale těchto částí není moc, a pokud byste se zajímali právě o tento příběh, budete zklamáni.

cz.forwallpaper.com
Třináct let je relativně dost, ale nějak si nejsem jistá, jestli by se dívky, které prošly takovým utrpením, mohly chovat tak, jako v knize. Na jednu stranu měla Sára skoro neustále panické záchvaty, ale na druhou stranu nedbala žádného nebezpečí a do všeho strkala nos.
Kniha je napsána čtivě a poutavě, ale kvůli celkem malému písmu utíká pomalu. Nemůžu říct, že by mě čtení nebavilo, ale čekala jsem na pořádné napětí, kterého jsem se nedočkala. Jednou jsem měla naději, ale ta brzy vyhasla. Knihu tedy spíše beru jen jako psychologickou, protože sledujeme Sáru, jak se vypořádává se svou minulostí a jak se snaží vstřebat novou situaci, do které je vtažena. Téma sadomasochismu, které se v knize objevuje, je zpestřením psychologického proudu. Popisy nejsou nikterak nechutné, spíš jsou zaměřeny na vaši představivost a fantazii a kdejaké praktiky jsou vám zprostředkovány skrz příběhy různých postav. A pokud si uvědomíte, že se toto ve skutečnosti děje, není to nic příjemného. A pokud by se to stalo vám, rozhodně byste neměli radost.

Konec knihy mě ani moc nepřekvapil, spíše jsem ho tušila. Nicméně čtení to bylo příjemné, pokud to posoudím opravdu jako psychologický příběh s trochou napětí (rozhodně bych to nenazývala thrillerem). Nejspíš mě zmátly ohlasy od jiných spisovatelů na zadní straně knihy, kteří tvrdí, že jim při čtení běhal mráz po zádech a že se cítili celou dobu napjatí. Asi jsem četla lepší napínavé knihy, že mě tato tolik napnout nedokázala. Neříkám ale, že je to špatná kniha. Pokud máte chuť na něco psychologického se zajímavým dějem, nechcete se tolik bát a nezhnusí vás sadomasochismus, jděte do toho. Já si knihu užila, strávila jsem s ní několik večerů a pustit z ruky se jen tak nenechala. Jen bych přidala trochu víc napětí a pak by to bylo bezvadné. Dávám 3,5/5.

Ukázka z knihy: