RECENZE| Temné kouty



Název: Temné kouty
Autor: Gillian Flynnová
Počet stran: 448
Rok vydání: 2014
Vydavatel: Knižní klub

Úžasná Gillian Flynnová přišla s další knížkou, které jsem se nemohla dočkat a zhltla ji během pár dní i přes to, že jsem měla zkouškové a musela se učit.
V této knížce sledujeme příběh Libby Dayové, která byla v sedmi letech svědkem satanistické vraždy své rodiny. A co víc, vrahem byl její vlastní bratr Ben. Možná. A ona jediná přežila, svědčila u soudu a proslavila se po celé Americe. Pokud byste čekali, že po takové události bude Libby psychicky narušená, tak máte pravdu. Ale asi ne tak, jak si myslíte. O 25 let starší Libby je nepracující osoba, která získává peníze od "fanoušků" a soucitných lidí, kteří znají její případ a posílají ji peníze. Ale ty časem dojdou, lidé se upnou na jiné příběhy, zapomínají na staré a možná i trochu čekají, že Libby se jako dospělá žena o sebe dokáže postarat sama, ne jako ta sedmiletá holčička, kterou kdysi byla. A tak, když jednou přijde dopis s nabídkou od jakéhosi spolku zabývajícího se vraždami, který nabízí peníze za setkání s Libby, ta ihned souhlasí. Má totiž hluboko do kapsy. Ale jak se dozvídáme později, členové spolku se snaží dostat Bena z vězení, neboť věří v jeho nevinu a Libby jim má pomoci najít důkazy pro prokázání jeho neviny. A ta v tom vidí jedinou šanci, jak získat peníze...


Příběh sleduje několik dějových linií a postupně se odkrývá několik tajemství. Ve vyprávění se střídá Libby, Patty - Libby maminka a Ben. Začínáme "Dnes", provází nás 32letá Libby a postupně se dostáváme k onomu osudnému dni, 2. ledna 1985, kdy zemřela její rodina - matka a dvě sestry. Tento den máme možnost vidět z několika pohledů a to od rána až do noci. U jednotlivých kapitol máme i přesný čas, kdy se děj odehrává. Nejzajímavější linie byla pro mě ta Benova z 2. ledna. Čtenář začíná knihu s určitými předsudky a očekáváním, které jsou postupem jeho vyprávění buď potvrzeny, nebo vyvráceny.
Obdivuju Gillian za úžasný popis lidského charakteru. Každá postava je jiná, má svůj vlastní rozum, svou vlastní povahu. Dokážu si je představit jako reálné lidi a tak to má být, i když potěš pánbůh, kdyby někteří z nich žili v mém okolí. Libby bych ze začátku dala pár facek, ale postupem času jsem ji začala mít ráda. Můžu ji sice odsuzovat za její chování, ale kdoví, jak bych se chovala já, kdyby se mi něco takového přihodilo.
Pevně doufám, že nepřihodí.

Knihu rozhodně nedoporučuji lidem, kteří nemají rádi násilí. Ačkoliv kdo by sahal po knize s označením "psychothriller", kdyby takový žánr neměl rád. Vražda rodiny je docela drastická, i když mě vadila spíš jiná scéna, a to Ben a krávy. Kdo četl, chápe. Nevadí mi ani tolik vraždění lidí, ale spíš mi vadí, když se něco děje zvířatům.

Vykreslení doby se podle mě taktéž vyvedlo. Potěšila mě zmínka o mé oblíbené skupině Iron Maiden a metalové oblékání. I toto hovoří o tom, že si Gillian musela dát hodně práce s vyhledáváním faktů, což sama v poděkování přiznala. Jak se dozvídáme už z anotace, budeme mít co do činění se satanismem. Patří to k této době a do příběhu to pěkně zapadlo.
Kniha je opět velmi čtivá, tajemství odkrýváme postupně a celou dobu nevíme, jak to nakonec dopadne. Vraždil opravdu Ben, nebo někdo jiný? A jaký měl důvod? Konečné rozuzlení mě překvapilo, podle mě nebylo sice tak šokující jako u Zmizelé, ale pořád stálo za to. Styl psaní Gillian mám opravdu moc ráda a je to moje spisovatelka číslo jedna. Nemůžu nic jiného, než těšit se na její další knihu.

A jako Zmizelá, i Temné kouty se dočkají svého filmového zpracování a Libby Dayovou si zahraje Charlize Theronová, držitelka Oscara za film Zrůda. Jestli bude film stejně úžasný jako kniha, to se nechme překvapit. Dávám této knize 5/5, nevím co bych jí mohla vytknout.



Trailer ke knize

 Přeji hezký den!
Jeannette

Žádné komentáře:

Okomentovat