RECENZE| Zmizelá

Název: Zmizelá
Autor: Gillian Flynnová
Překladatel: Drahomíra Michnová
Počet stran: 528
Vydavatel: Knižní klub

Gillian Flynnová je americká spisovatelka, která debutovala knihou Ostré předměty a šokovala jimi celou Ameriku. Dále napsala Temné kouty, které u nás vyjdou 14. 1. 2014 (už zítra, těším se!) a Zmizelou, která u nás vyšla v minulém roce. Zmizelá se půl roku držela ve trojici nejprodávanějších knih podle listu The New York Times a stala se druhou nejprodávanější knihou roku 2012. Temné kouty byly vyhlášeny nejlepší knihou roku 2009 časopisem Publishers Weekly. Máme se na co těšit!
Gillian bydlí v Chicagu s manželem a synem.

Amy a Nick jsou manželé už pět let. A zdálo se to jako dobré manželství, jenže onen osudný den, den 5. výročí svatby, Amy zmizí. Dům se zdá být místem činu a jediný, kdo je podezřelý, je Amyin manžel Nick. Ten ale tvrdí, že nic takového nespáchal. Komu se dá tedy věřit? Nickovi, který nemá žádné důkazy a ani alibi na osudné ráno, nebo Amyiným přátelům a obzvlášť deníku, který si Amy psala?

Uf. Tuhle knihu bude hodně těžké recenzovat. Už jenom proto, že nemůžu nic naznačit, nic prozradit a věřte, že já bych chtěla. Já bych to hlavně potřebovala, říct všechno o tom, jak jsem se cítila, když jsem knihu dočetla. Nesnáším zlé lidi. Nesnáším manipulátory. Představa, že žijeme ve světě plným takových lidí, mě děsí.

Nick se od začátku zdál jako blbec. Takový ten chlap, který se po pěti letech v manželství začne chovat přesně tak, jak jste nechtěli. Před svatbou vás oblbuje, chová se k vám jak nejlíp umí a po svatbě? Nemusím nic říkat, už jen proto je dnes tolik rozvodů. Všechno ukazovalo na to, že on své ženě ublížil.

Amy byla vzorem všech žen. Poznáváme ji podle deníku, který najde policie po jejím zmizení. Zajímavá pro mě byla jedna pasáž, kdy se má Amy sejít s kamarádkami a jejich manželi. Jak to tak bývá, chlapi přijdou o něco déle a manželky jim to vyčítají. Nick nedorazí vůbec a Amy po příchodu domů nejenže není naštvaná, ale dokonce mu řekne, že je dobře, když nepřišel. Že by se nudil. Kolik z vás, milé dámy, by udělalo totéž? Já nejspíš ne. Skvělá žena...proč ji tedy odstraňovat?

Během čtení se dozvídáte víc a víc o soužití této dvojice, o jejich vztazích k sobě i k ostatním lidem v okolí.
Zaujala mě jejich tradice. Každý rok, v den výročí svatby, Amy schovala na místo, kde spolu s Nickem něco pěkného prožila, dárek. Dárek měl být z materiálu, podle jakého se dané výročí jmenuje. Však víte... papírové, porcelánové, dřevěné... Zároveň připravila Nickovi do obálek hádanky, podle kterých měl najít ono místo. A takové obálky se našly i v ten den, kdy Amy zmizela. Kam asi Nicka zavedou?

Pro mě to byla naprosto skvělá knížka. I kdyby mě nezaujal děj, i kdyby tam nebyl takový převrat a i kdyby to nemělo takový konec, který jsem vůbec nečekala, tak by mě to bavilo. Tato kniha mě dostala hlavně stylem psaní. Já ho miluju. Prohlašovala jsem, že bych si od Gillian přečetla i nákupní seznam. Každé slovo mělo smysl, žádná věta nebyla navíc, kolikrát přišla hláška, co mě rozesmála naprosto nečekaně. O málokteré knize okolo 500 stran můžu říct, že je právem pětisetstránková. Že bych nic nevynechala. Hodně lidí říká, že je kniha chytla až v druhé polovině. Já jsem se bavila od začátku do konce.

Co jiného říct. Doporučuji určitě všem, koho baví psychologické thrillery. Protože psychologii si užijete. Vývin postav je překvapivý a vezme vám dech.
Už abych měla v ruce Temné kouty, obzvlášť jestli budou takhle skvělé.

Zmizelou se chystá natáčet režisér David Fincher.